About time.

Igår ägnade jag min kväll till att se filmen "About time" tillsammans med några kompisar. Jag hade sett trailern och tyckte det verkade som en feel good film, men större förhoppningar än så hade jag inte. Historien i sig överväldigade mig inte, men filmens budskap bet sig fast hårdare än vad jag hade förväntat mig.
 
Gång på gång har vi hört citat som "lev varje dag som det vore din sista", "lev livet fullt ut" och "carpe diem". Jag anser att citatens populäritet gjort att de tappat sin mening till en vis del och ses nu som trendiga ordspråk istället för viktiga budskap. Citaten är i själva verket kärnan till ett lyckligt liv. Ni har nog alla hört någon närstående säga att livet är kort och att det svischar förbi än innan man hinner blinka. Det ligger något i det de säger. Naturvetenskapligt sätt har vi en begränsad livstid, men jag tror stenhårt på att vi kan ändra vår uppfattning om hur långt vårt liv är genom att berika det till max.
 
Det hänger på just vad citaten ovan säger. Njut av varje dag och lev fullt ut. Filmen "About time" handlade om möjligheten att spola tillbaka tiden och ändra händelser. Det gav karaktären alltså flera chanser att göra om samma händelse. Detta lämnade karaktären orädd att göra fel, och gav honom chansen att verkligen leva i stunden. Trots att, så vitt jag vet, resande i tiden är omöjligt för oss utanför tv rutan, så tycker jag upplägget går att använda i sitt eget liv. Lev och agera i varje stund som du spolat tillbaka tiden för att ändra ögonblicket till det bästa det kan bli. Bara det eliminerar rädslan för att göra bort sig, och livskvaliten ökar.
 
Du har ett liv, så se till att göra det bästa av det!
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

ska du på studentresa med lerumsgymnasium? :)

2014-01-18 @ 19:12:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0