Get it done.

Självdisciplin är något som många av oss har lite svårt för. Självdisciplin är förmågan att göra det man måste göra och vid en tidpunkt det måste ske, oavsett om man tycker om det eller inte (- Elbert Hubbard). Detta är en av de största faktorerna till att nå framgång i livet. Vi människor söker oftas efter korsiktiga belöningar. Ett exempel på det kan vara: Jag måste städa mitt rum men jag känner verkligen inte för att städa och sjuter därför fram det. Jag får då en tillfredställd känsla för tillfället, men uppgiften, alltså att städa rummet kommer förr eller senare behövas göras ändå och det kommer vara lika jobbigt då som det hade varit nu. Skillnaden på framgångsrika människor och resten av befolkningen är att de framgångsrika människorna har en förmåga att sjuta upp de kortsiktiga belöningarna, och därför disciplinera sig att göra saker direkt. Alltså städa rummet omgående. 
 
För att ha självdisciplin krävs en förmåga att ta ansvar. För alla våra handlingar har konsekvenser och det är därför en förutsättning att man tar ansvar för vilka handlingar man gör, om man vill bli framgångsrik. Det handlar om att bygga rätt vanor. Bestäm dig för att inte sjuta fram längre, utan göra det dirket! Jag läste en bok om detta i julas och fick en insikt om att jag skulle ändra mina vanor, och göra saker och ting direkt. Efter bara en måndag eller två märkte jag hur otroligt mycket tid jag hade över. Innan hade jag ständigt stressat över hur mycket skolarbeten jag hade osv, men när jag disciplinerade mig att göra allt direkt märkte jag hur snabbt allt blev klart och därmed hur mycket tid jag fick över.
De saker som vi sjuter fram är det vi inte vill göra men framgångsrika människor gör dem i alla fall, och jag har bestämt mig för att utan tvekan bli en utav dem!
 
Ännu ett plus med att vara självdisciplinerad är att varje gång du tar dig i kragen och gör saker med direkten, förstärks din självkänsla. Din respekt för dig själv ökar som resultat av insikten att du har tagit ansvar för dina handlingar. Så sätt igång med detta direkt, varje dag, timma och minut är som ett test. Vi ställs ständigt inför  uppgifter och svårigheter som kräver självdisciplin. Så se till att kämpa igenom och göra det direkt. Som livscoachen Jim Rohn säger, "Disciplin väger gram; misslyckanden väger ton"
Ta hand om er!
Kyss

Kommentarer
Postat av: Molly Bergström, UPPSALA

Hoppas du får en fortsatt finfin måndag! ;D

Svar: Tack desamma!
Nina

2012-07-16 @ 17:03:26
URL: http://mooollys.se
Postat av: Louise - Elsalouise.blogg.se

Hejhej!
Just nu har jag frågestund på min blogg, svarar gärna på frågor om fotografering, bloggdesign och personligt. Så passa på att fråga!
Kram

(Om du inte vill så ignorera denna kommentar)

2012-07-16 @ 17:13:55
URL: http://elsalouise.blogg.se
Postat av: Albin Herkestam

Du är så fin Nina!

Svar: Tack desamma gosse!! :D
Nina

2012-07-16 @ 17:15:45
Postat av: emma ♥

sv: vissa dagar är värre än andra, men visst jag önskar att det skulle försvinna :( fick det för typ 3 år sedan när jag gick på rix fm festivalen två dagar i sträck. hade håret uppsatt och inget som skyddade öronen, inte det smartaste jag gjort..

Svar: åh förstår det! :( gud va synd om dig! Ja, jag var faktist på en föreläsning ang tinitus och föreläsningen greppade verkligen tag i mig och jag försod hur viktigt det faktist är att skydda sin hörsel på sådana tillställningar! men det är så sjukt lätt att glömma! :o
Nina

2012-07-16 @ 17:39:30
URL: http://emmapettersson.webblogg.se
Postat av: Molly Bergström, UPPSALA

Snälla söta rara, jag brukar oftast inte gå in och leta upp svar =/ du får hemskt gärna svara i min blogg istället!! <3

2012-07-16 @ 18:32:47
URL: http://mooollys.se
Postat av: Anonym

Vad var det för bok?:)

Svar: En bok skriven av Brian Tracy! Jag minns tyvärr ej vad den heter för tillfället, men jag rekomenderar att du söker på hans namn, så kommer hans böcker att komma upp. Läsvärda -ALLIHOP!
Nina

2012-07-16 @ 20:12:41
Postat av: nobody

sjukt snygg är du

2012-07-28 @ 13:34:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0